Interview Peter Huijser over 20 jaar Meestersgilde

Het is twintig jaar geleden dat Meestersgilde werd opgericht. Wat begon in een klein kantoortje als arbeidsbemiddelaar in allerhande personeel is inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerde speler en bekende naam in de bouw en het vastgoedonderhoud. Tijd om in gesprek te gaan met oprichter en eigenaar Peter Huijser.

 

Hoe ben je in de uitzendbranche terecht gekomen en waarom ben je Meestersgilde begonnen?

“Na de MEAO ben ik accountancy gaan studeren, maar deze studie was niet wat ik ervan verwachtte. Omdat ik toen nog niet helder had wat het dan wel zou moeten worden, ben ik in de horeca gaan werken. Dat heb ik enige tijd gedaan, maar daar lag mijn toekomst niet. Toen ik in contact kwam met iemand die werkzaam was als intercedent bij een uitzendbureau spraken de verhalen over het werk mij aan. Toen er een vacature bij dat bedrijf vrijkwam, heb ik gesolliciteerd en zo ben ik in de uitzendbranche terechtgekomen.

In 2003 werd ik benaderd voor een andere baan in de uitzendbranche. Ik wilde toen wel een stap maken, maar dan als ondernemer. De persoon die mij vroeg had vertrouwen in mij en met financiële ondersteuning is het gelukt om mijn eigen uitzendbureau te beginnen. In eerste instantie bemiddelde ik alles wat los en vast zat, totdat ik in aanraking kwam met enkele schilders die op zoek waren naar werk.

Ik kwam erachter dat veel schilders werkzaam waren als seizoenarbeider. Schilderen was in die tijd echt iets wat voornamelijk in de zomerperiode plaatsvond. Op basis van het seizoenspatroon kwam er dus ieder jaar een grote groep schilders, tegen hun zin, in de WW terecht. Ik trok mij dat aan en ben ermee aan de slag gegaan. Met als doel; een constante aan werk creëren zodat deze vakmannen langer aan het werk konden blijven dan alleen in het seizoen.

Veel opdrachtgevers onderkenden dat het tegengaan van deze seizoenswerkeloosheid niet alleen in het belang van de vakman was, maar ook van het bedrijf zelf. Dit werd nog eens gestimuleerd doordat in die periode de wet- en regelgeving veranderde. Zo is het huidige Meestersgilde ontstaan.”

 

Waar heeft Meestersgilde haar groei aan te danken?

“Meestersgilde staat voor een persoonlijke benadering, met als uitgangspunt de juiste vakkracht op de juiste plaats! We willen niet alleen de aanvraag invullen, maar ook zorgen voor een goede match. Op die manier kunnen we van betekenis zijn en gaan we voor een lange termijnrelatie met de vakkracht. Mensen moeten voor ons willen werken, omdat we ze als persoon de aandacht en dienstverlening geven die ze nodig hebben en verdienen. Daarom kunnen wij bouwen op een groot aantal vakkrachten die al jarenlang voor ons werkzaam zijn, soms al 20 jaar.

Opdrachtgevers kiezen op hun beurt voor ons omdat we goede vakmensen leveren en op de achtergrond alles goed regelen. Ik heb het altijd van belang gevonden om de administratie perfect op orde te hebben. We hebben een zeer solide  backoffice, waarmee wij volledig self-supporting zijn.

Bovendien zien veel van onze opdrachtgevers Meestersgilde als kennispartner. We beschikken over veel parate kennis op het gebied van relevante wet- en regelgeving en proberen altijd de vertaling te maken naar wat dat specifiek betekent voor de schilders- en bouwbranche.”

 

Als je terugkijkt op de afgelopen 20 jaar, is er dan veel veranderd?

“Zeker! Toen ik begon, plaatste ik wekelijks advertenties in de regionale kranten om mensen te vinden. Dat is nu wel anders haha. Bijna alle handelingen rondom het werven van nieuwe vaklieden vinden online plaats door een team aan mensen dat daarin gespecialiseerd is. Ook is het verzorgingsgebied flink uitgebreid. Behalve in Ridderkerk hebben we ook vestingen in Hoofddorp, Rijswijk en Vianen.

Door de groei die we doormaakten moest ik al snel personeel aannemen waaronder Cora, die nog steeds bij ons werkzaam is. Tegenwoordig bestaat het team uit een aantal managers, recruiters, accountmanagers, marketeers en backoffice medewerkers.

Ook de sector heeft zich ontwikkeld. Schildersbedrijven zijn een veel breder pakket aan diensten gaan leveren en zijn getransformeerd tot multidisciplinaire vastgoedonderhoudsbedrijven. Deze ontwikkeling zijn wij gevolgd, waardoor wij naast schilders ook timmerlieden, betonreparateurs en houtrotsaneerders uitlenen. Eerst vooral in de vastgoedzorg, maar daar is de bouw na verloop van tijd bijgekomen.

Een andere opvallende ontwikkeling is dat er steeds meer mensen als zzp’er aan de slag gaan. Dit geeft een heel andere dynamiek aan het werk. De huidige schaarste van vaklieden drukt ook zijn stempel op het werk. We moeten heel veel doen om de juiste mensen op het juiste moment binnen te halen. Om die reden is het Marketing en Recruitment team van Meestersgilde niet meer weg te denken.”

 

Waar ben je trots op en dankbaar voor?

“Ik ben enorm trots op de ontwikkelingen die we hebben doorgemaakt en waar we op dit moment staan. Als Meestersgilde hebben we een vooraanstaande positie in de markt verworven, zonder dat we de individuele vakman en/ of opdrachtgever uit het oog zijn verloren. Het feit dat we partner zijn geworden van de brancheorganisatie OnderhoudNL zie ik ook als een erkenning voor onze inspanningen in de sector. Daarnaast is het scholen en begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een prachtig onderdeel van ons werk geworden, waarmee we verschil maken in de levens van de betreffende mensen.

Dit alles hebben wij weten te realiseren met dank aan een hele mooie, stabiele groep mensen die jarenlang voor Meestersgilde werkt of gewerkt heeft. Dit geldt niet alleen de interne medewerkers, maar zeker ook de mensen die op de steiger staan.

Verder is het geen geheim dat ik christen ben en dat ik ernaar streef om vanuit deze overtuiging mijn werk te doen en mijn plaats in te nemen in de samenleving. Belangrijk bij deze overtuiging is dat ik geloof dat de Heere God mijn leven heeft geleid tot op dit moment. Dit is ook van toepassing op wat Meestersgilde is geworden. Hem ben ik daarom vooral dankbaar voor wat we hebben mogen realiseren in de afgelopen 20 jaar. Aan ons de morele verplichting om op een verantwoorde manier om te gaan met wat we hebben ontvangen. Door ons werk als bedrijf zeer serieus en zorgvuldig uit te voeren, maar ook door verantwoordelijkheid te nemen middels het leveren van een bijdrage aan sociale projecten binnen de arbeidsmarkt en daarbuiten.”

 

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Ondanks de uitdagingen waar we mee te maken hebben en krijgen, kijk ik vol vertrouwen naar de toekomst. De schaarste van vaklieden vraagt om een creatieve en innovatieve benadering. Bijvoorbeeld door te participeren in zij-instroom trajecten en projecten waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt begeleid worden naar een baan in de sector. De beoogde verandering in de wetgeving voor zzp’ers zal ook om aanpassingsvermogen vragen. Hoe de nieuwe regelgeving er ook uit komt te zien, ik ben ervan overtuigd dat Meestersgilde een rol zal blijven spelen in het bemiddelen van vakmensen.

Tot slot zoeken wij naar uitbreiding en groei door een groter gebied te bedienen en onderzoeken we of we ook in een andere markt van toegevoegde waarde kunnen zijn. Zo zien we bijvoorbeeld binnen de techniek meerdere raakvlakken. Wij zijn zo ingericht dat we daar met de juiste bezetting vorm aan kunnen geven.

Welke veranderingen er echter de komende jaren ook plaats zullen vinden, wat blijft is onze kwalitatief hoogwaardige dienstverlening, de kwalitatief hoogwaardige vaklieden en de samenwerking met opdrachtgevers die zich binnen de markt op dezelfde wijze onderscheiden. Hierbij is het doel niet om de grootste te worden, maar om de beste te blijven! Dat dit automatisch groei oplevert, getuige de afgelopen 20 jaar.”